Shaping Film and Sound To Perfection
Still -_2020-11-17-15h35m16s711.jpg

Nieuw Bod | twee uur productie experiment

 

Nieuw Bod | 2020

Experimentele short

Filmmakers willen altijd groter: meer budget, tijd, crew, cast, gear & grip maar in deze tijd vragen veel producties om kleinere crews en leanere producties.

De vraag ontstond: hoe klein kunnen we gaan? Wat is essentieel bij het creëren van een kort verhaal?

 
Untitled_1.1.1.jpg
Still -_2020-11-17-15h27m39s715.jpg
 


Het experiment

Samen met twee collega filmmakers; Jelle, Gilles startte ik het ‘2 uur productie’ experiment.

We bepaalden de kaders: één draaidag, drie korte films. Twee uur draaitijd per film, ieder de regie over één van de films. Geen extra hulp in de vorm van productiemedewerkers, crew of cast, gebruikmakend van beschikbare apparatuur.

 
Still -_2020-11-17-15h28m09s124.jpg
Still -_2020-11-17-15h32m12s468.jpg
 


Nieuw Bod

Ik schreef, regisseerde en speelde in de bovenstaande korte film ‘Nieuw Bod’.

Download/lees het script hier.

Nieuw Bod is een uitvergroting van mijn ervaringen met Marktplaats: achterdochtige verkopers, dwingende kopers, leugens en miscommunicatie. De invalshoek: het combineren van een psychopaat met de werking van Marktplaats. Dat concept goot ik in een drie pagina’s tellend dialoog gedreven script.

Daarnaast had ik een drietal extra uitdagingen voor Nieuw Bod: drie acteurs, het verwerken van een tijdsprong en de belichting met enkel één reflector.

 
Still -_2020-11-17-15h31m32s416.jpg
Still -_2020-11-17-15h31m37s155.jpg
 


De uitwerking

We werden gedwongen elkaar multidisciplinair in te zetten. Wisselend per shot en scene waren we operator, gaffer, geluidsman of acteur. De standaard setup voor Nieuw Bod was een vaste microfoon en de camera op statief met een wisselende camera operator.

Ik koos ervoor om two-shots (shots met twee acteurs in beeld) zoveel mogelijk te vermijden. Door ieder karakter los te draaien had ik in post-productie controle over timing en delivery van dialoog. Het introductieshot van Dirk en Martijn92 is wél een two-shot: zo plaatst de kijker zich gemakkelijk in de ruimte voor de lengte van de film. Het gebruik van één reflectiescherm maakte blocking (de plaatsing van karakters in de ruimte) nog belangrijker en complexer maar het verkortte ook de opbouwtijd per shot.

 
Still -_2020-11-17-15h31m26s743.jpg
Still -_2020-11-17-15h33m43s292.jpg
 


De aftermath

De post-productie vergde meer tijd en creativiteit. Styling, audio, camera beweging, reactie shots en spelregie delfden door tijdsdruk het onderspit. Gemotiveerde keuzes voor camerahoeken moesten tijdens het snijden plaats maken voor shots die qua continuïteit en acteerwerk bruikbaar waren.

 
Still -_2020-11-17-15h49m30s559.jpg
Still -_2020-11-17-15h34m11s766.jpg
 


Verhaaltechnisch voelt Nieuw Bod -met intro, tijdsprong, spanningsopbouw, verrassing en cliffhanger- rond. De acteerprestaties zijn acceptabel met inachtneming van het doel van het experiment. De extra aandacht voor het audiodesign compenseert deels het gemis aan gemotiveerde shotkeuzes.

 
Still -_2020-11-17-15h35m56s114.jpg
Still -_2020-11-17-15h34m45s915.jpg
 


We hebben in korte tijd geleerd hoe extreme tijdsdruk onze keuzes beïnvloed tijdens een narratieve productie, en welke elementen extra aandacht of mankracht vergen om tot een optimaal resultaat te komen.

Vond je dit leuk, interessant of heb je een vraag? Neem dan contact op.

 
Still -_2020-11-17-15h52m01s934.jpg
Still -_2020-11-17-15h35m16s711.jpg